Fogaskerék szivattyú

Fogaskerek szivattyú robbantott ábra

Fogaskerék szivattyúkat az építőipari és mezőgazdasági gépek legtöbb típusához értékesít cégünk, 1-3 napos szállítási idővel.

Ilyen berendezésekkel van szerelve a hidraulikus gépek jelentős része. A gyengülést, lelassulást vagy olajszivárgást általában a szivattyúház és a fogaskerekek fogainak kopása okozza. Ilyenkor a fogak és a ház közötti rés megnövekszik, így nem tud a megfelelő olajmennyiség a szívóoldalról a nyomóoldalra átjutni. A hibát javítani nem lehet, a szivattyú cseréje szükséges.

Amennyiben új szivattyúra van szüksége, várjuk megkeresését a +36-1-280-6325 számon!

Mi ez a berendezés?

 

A folyadékok mechanikus továbbítására szolgál, az egymással reteszelő fogaskerekei segítségével. Sima, impulzusmentes áramlást biztosít a fogaskerekeinek forgási sebességével arányosan.

Hogy működik?
 

A forgó fogaskerekeket használja a folyadék mozgatására. A forgó elem a szivattyúházzal folyadékzárást alakít ki, és elszívást hoz létre a szivattyú bemeneténél. A szivattyúba szívott folyadékot a forgó fogaskerekek üregei közé zárja, és a kifolyó nyílásba továbbítja át. Két alapvető kialakítása van: külső és belső típusú.

Külső típusú:

Külső típusú fogaskerék szivattyú


Ez a típus két egymásba kapcsolt azonos fogaskerékből áll, amelyek külön tengelyeken forognak. Általában az egyik tengelyt hajtja a motor, és ez hajtja meg a másik tengelyt. Bizonyos esetekben mindkét tengelyt motorok működtethetnek.

A tengelyeket a ház két oldalán lévő csapágyak támasztják meg. A szívóoldalból a folyadék beáramlik az üregekbe, és a fogaskerekek továbbítják a szivattyúház felé.

A befogott folyadék a beömlőnyílástól a kinyomó nyílásig a belső fal körül mozog. Amint a fogaskerekek fogai összeakadnak a szivattyú kifolyó oldalán a térfogat csökken, és a folyadék nyomás alatt kinyomul belőle.

A fogaskerekek és a ház közötti szoros tűrések lehetővé teszik a szivattyú számára a szívóerő kialakulását a beömlőnyílásnál, és megakadályozza a folyadék visszaszivárgását. A külső felépítésű egységekbe különböző kialakítású fogaskerek lehetnek beépítve.

Belső típusú:
 

Ezen kialakításúak is ugyanazon az elven működnek, de a két reteszelő fogaskerék különböző méretű, és az egyik a másikban forog. A nagyobb (a rotor) fogai befele, a kisebb fogai kifele néznek. Úgy tervezték, hogy a kisebb reteszelődjön a rotorral úgy, hogy a fogaskerekek fogai egy ponton kapcsolódjanak mindig össze.

A szivattyúházhoz rögzített fogaskerék és a persely tartja a kereket a helyén. Egy rögzített félhold alakú válaszfal tölti középen ki az üreget, és tömítésként működik a beömlő és a kimeneti nyílások között.

Működés közben a folyadék beáramlik az üregekbe és a fogaskerekek közrefogják őket, miközben a fogaskerekek tovább forognak a szivattyúházon és a belső válaszfalon. A befogott folyadék a beömlőnyílástól a kifolyóig a burkolat körül mozog. Amint a fogaskerekek fogai összeakadnak a szivattyú kifolyó oldalán, a térfogat csökken, és a folyadék nyomás alatt kitódul az egységből.

Belső típusú fogaskerék szivattyú

Melyek a főbb jellemzői és előnyei?
 

Kompaktak, egyszerűek, nem nagy számú mozgó alkatrésszel. Alacsonyabb nyomáson tudnak csak dolgozni, mint a dugattyús szivattyúk, kisebb áramlási sebességet állítanak elő, mint a centrifugális szivattyúk, de nagyobb nyomást és áramlást biztosítanak, mint a lapátos szivattyúk. Különösen alkalmasak olajak és más nagy viszkozitású folyadékok szállítására. A két kialakítás közül a külső típusúak képesek fenntartani a nagyobb nyomást (3000 psi-ig) és az áramlási sebességet a merevebb tengelytámasz és a szorosabb tűrések miatt. A belsők jobb szívóképességűek és alkalmasak a nagyobb viszkozitású folyadékokhoz, de alacsonyabb nyomástartományokban tudnak működni. E szivattyúk agresszív folyadékok szállítására is alkalmasak. Míg általában öntöttvasból vagy rozsdamentes acélból készülnek, az új ötvözetek és kompozitok lehetővé teszik e szivattyúk számára a maró folyadékok, például a kénsav, a nátrium-hipoklorit, a vas-klorid és a nátrium-hidroxid áramoltatását is. Elsősorban a hidraulikus gépekben kiválóan alkalmazhatóak, jellemzően járművekben, emelőgépekben, mobil és ipari berendezésekben. A berendezések több irányba történő mozgatását az olaj másik oldalról történő áramoltatása hozza létre, mely szeleppel változtatható. Így például a hidraulikus motorba váltott oldalról áramlik az olaj, ami a tengelyének a változó irányú forgását eredményezi. A hidraulikus mozgatás különösen hasznos olyan területeken, ahol az elektromos berendezések terjedelmesek, költségesek vagy kényelmetlenek. Például a mezőgazdasági gépek egy részének mozgatását a hidraulikus szivattyúk segítségével a hidraulikus motorok biztosítják.